Danske øko-varer i høj kurs i Europa
Det mærker blandt andre Naturmælk.
Leif Friis Jørgensen, der er mejerichef ved Naturmælk, siger til DR Syd:
- Vi kan mærke, at der bare er en stærkere søgen mod de økologiske produkter - både på det danske marked, men også på eksportmarkedet.
De seneste tre opgjorte år viser eksempelvis, at eksporten af mælk stiger kraftigt. Den er gået fra en omsætning på 44 millioner kr. til over 90 millioner kr. i perioden.
Det er dog primært på salg af oste, at Naturmælk oplever stærke salgstal i udlandet.
Eksporten er godt nyt for landmændenes økonomi. Derfor peger Leif Friis Jørgensen på, at flere landmænd burde kigge på muligheden for at få et rødt Ø på deres produkter.
- Der er ingen tvivl om, at det helt klart er en fordel for landmanden at være økolog i øjeblikket, siger han.
Eksporten er steget med 12 pct. fra 2013 til 1.721 millioner kr. i 2014. Det beløb er en fordobling siden 2010.